- Ez az esemény elmúlt.
Piros rózsák beszélgetnek
kísér Hegyi Dávid és Lázár Zsigmond
A magyarnóta pontos meghatározása: „népies műdal”. Nem népdalok lesznek tehát a műsorban, hanem szerzemények, az 1850 és 1930 közötti korszak szórakoztató-iparának jellegzetes termékei. A magyarnóta a városi ember nosztalgiáját fejezi ki a falusi élet iránt, olyan szerepű tehát, mint az amerikai vadnyugat ábrázolása a hollywoodi filmekben. Az urbanizálódó érzületet mutatja ugyanakkor, hogy a nóták felvillantják a párkapcsolat házasságon kívüli formáit, a partnercsere lehetőségét is.
A magyarnótát hagyományosan cigánybanda kíséri, ezért néha ?cigányzenének? hívják, ám ez nem cigány folklór: inkább a bécsi szalonzene, a zsidó klezmer és a magyar népzene elegye. Kétféle szám van: „hallgató” (lassú, amikor az asztalra borulva kell sírni) és „csárdás” (lassabb vagy gyorsabb, amikor mulatni kell). Némelyik szöveg ügyes dramaturgiája ?”Mindenkiről írjon, anyám!” ? pedig már a sanzon világával rokonítja a nótákat.
A magyarnóta „hazug nosztalgiája, magyartalan hibridsége” ellen keményen fellépett Kodály Zoltán és köre, ám népszerűségét csak a rock tudta megingatni a 60-as évektől kezdve. Mégsem tűnt el: ma is jelentős tömegek napi (és ünnepnapi) kulturális tápláléka.
Nádasdy Ádám és Nádasdy Vilma, a lendületes apa-lánya duó a magyarnóta-irodalom legjavát adja ezen az estén, némi kommentárral, a történeti háttér felidézésével, zongora és hegedű-kísérettel. A műsort két részben, egy szünettel adjuk.
Létezik az a színpadi jelenség, amire azt mondjuk, ?ezt látni kell?. Amikor Nádasdy Ádám hetvenedik születésnapján személyesen hallottam ennek az akkorra már elhíresült előadóestnek? tanórának? paródiának? koncertnek? vallomásnak? egy részletét, azonnal arra gondoltam, hogyan lenne lehetséges, hogy mindazok lássák, akik fontosak nekem. Mert már az a kis részlet sok kényelmesen belakott előítéletemet kérdőjelezte meg: előítéleteimet dalról, dalszövegről, ízlésről, és igen, magyarságról.
Sikerült rábeszélnem őket, hogy újra összeálljanak és fellépjenek az Örkényben.
Mácsai Pál
A(z) Asbóth utca 22. (volt Shure Stúdió) előadása