Események betöltése

« Összes Események

  • Ez az esemény elmúlt.

Michelangelo Antonioni: Nagyítás

   

2008-01-29 18:00

Filmművészet mint a lélek tükre Perlaki Tamás filmesztéta előadássorozatát a következő filmmel illusztrálja.

Látta(d) már ezt a legendás – CANNES-I DÍJNYERTES – mozit? Nem olyan biztos, mert ezt a gyönyörű “lelki színezésű” filmet most digitálisan felújítva élvezhetjük. Bármilyen reklámízűen hangzik: sokkal szebb (vizuálisan 21. századian hatásos) és ezáltal sok ÚJ VONÁSSAL GAZDAGODOTT ez a mostani változat. A filmben az auditív – hangi vonal – is sokkal izgalmasabb és sokértelműbb lett – mint korábban – ezt bizonyítja, hogy egy AMERIKAI TESZTVETÍTÉSEN csökkentlátásúak és vakok (!) számára is élmény jelentett… Ha MÉRŐ LÁSZLÓ nagysikerű új könyvének címe A PÉNZ EVOLUCIÓJA, akkor ez a film A GONDOLKOZÁS EVOLUCIÓJA.

A sztori felszíne: a főhős Thomast, az élet “napos oldalán” (orgiák, könnyű csajok) élő sztárfotóst (DAVID HEMMINGS) az “isteni gondviselés” vagy inkább a Sors egy szörnyű Titok, egy ravaszul elkendőzött (vagy meg sem történt?) gyilkosság a feltételezett gyilkos nyomába kergeti. De minél jobban ráhajt a magánnyomozásra, annál gyorsabban tünnek el a bizonyítékok… A korábban is a nagy létproblémákkal foglalkozó Antonioni ebben az összegző moziban – egy fordulatos bűnügyi “kalandba” rejtve – az ÉLET NAGY KÉRDÉSEIVEL próbál szembesíteni minket. (Van-e egyáltalán “ÉRTELME” AZ ÉLETNEK? Van-e autentikus élet? Kézbe tudja-e venni az EGYÉN A SAJÁT SORSÁT? Mennyire ismerhető meg a világ? Az “Igazság” a “Valóság” felderíthető-e? A szexualitás, az érzelem, az intellektus helye és szerepe a FÉRFI-NŐ VISZONYBAN? “Megválthatjuk-e” a világot, de legalább önmagunkat? És még számos gondolat, amelyet a “társelemzők” – klubunk törzs entellektüeljei – és remélhetőleg a hozzájuk csatlakozó alkalmi beszélgetőtársak vetnek fel. (Én mindig sokat tanulok belőle – előre is köszönöm!)

A film eredeti címe: BLOW-UP. Nem fényképészeti kifejezésként fordítható

“FELROBBAN(T)ÁS-nak” is, ami akár gondolati (filozófiai) felhívásként az ÖNMAGUNKRÓL és a VILÁGRÓL való FORRADALMI gondolkodásra, a meglevő struktúrák szétrobbantására (ZABRISKIE POINT?) vonatkozhat… És ami a mindenkori esztétikai ízléssel megáldott nézők számára sosem lehet közömbös: a női főszerepet az egyik legnagyobb angol színésznő (VANESSA REDGRAVE ) játssza. Intellektuálisan is szép arca mellett gyönyörű testét is adja a kamerának (a filmtörténetben kizárólag Antonioninak vetkőzött le…).

Mindenesetre a modern film egyik legnagyobb mestere ebben a mozijában saját stílusát is “felturbózta”, korábbi filmjeinek “lassúsága” helyett egy nagyon izgalmas és fordulatos “lélektani thrillert” alkotott, semmit sem engedve a műveire oly jellemző “elmélyült gondolkodásból”.

A legendás mozi (filmfőiskolákon is tanított) jelenetei: egy elhagyott park misztikus terei; egy modern művészeti HAPPENING-nek (AKCIÓNAK) ható szexuális játszadozás két butuska, de jótestű, a modellkedésért mindenre hajlandó fiatal bigével; a ma már rocklegenda YARBIRDS – koncert extatikus, tömeghisztériába torkoló hangversenyének dokumentuma és végül a sokféleképpen látható és értelmezhető szürreális és szimbolikus PANTOMIMES – “elképzelt labdával” játszott – teniszparti, amelynek az a tétje, hogy Főhősünk (Thomas, a fotós) – vagy A MINDENKORI NÉZŐ – visszadobja-e a csak a MŰVÉSZET által létező, a nézőbe szuggerált teniszlabdát….

(Remélem sikerült eldadognom, hogy rendkívül izgalmas – több síkon is élvezhető – moziról van szó.)

(A NAGYÍTÁS és rendezője Amerikában 3 kategóriában OSCAR-jelölést is kapott, de végül egy igényes, ám hagyományos mozi és rendezője kapta – az amerikai izlésvilág szerint – “A legjobb film” és “A legjobb rendező” Oscar-díját…)

Belépő: 700Ft
Tovább az esemény oldalára »

JEvents Android JEvents IOS