Események betöltése

« Összes Események

  • Ez az esemény elmúlt.

David Greilsammer zongoraestje //David Greilsammer Piano Recital

  Zeneakadémia Liszt Ferenc tér 8
Budapest, 1061 Magyarország
   

A legtöbb szólóestre elég egy hangszer. Az eredeti műsorösszeállításaival rendre feltűnést keltő izraeli zongoristának kettőre lesz szüksége, ráadásul az egyiket nemcsak behangolni kell, hanem preparálni is, a tapasztalatok alapján mintegy három órán át. John Cage sorozatának darabjai olyan zongorát igényelnek ugyanis, amelyhez a szerző minuciózusan rögzítette, melyik húrok közé mekkora csavart, gumit vagy más tárgyat kell tenni, és pontosan hova kell azokat helyezni. Az itáliai barokk és az 1940-es évek New York-i avantgárdjának egymás mellé állítása valójában zseniális ötlet, annyira, hogy már-már azt kérdezzük: hogyhogy ez eddig senkinek nem jutott eszébe? Mindkét szerző nagyjából azonos, kétrészes formát használ mondandójának keretéül, de ez a zenei tartalom természetesen más-más forrásokból táplálkozik. Domenico Scarlatti – aki, tegyük hozzá: a 18. század első felében legalább annyira merész újítónak számított, mint kétszáz évvel később élt kollégája – egy portugál hercegnőből lett spanyol királynénak írta – ahogy maga nevezte – „gyakorlatait”, Cage képzeletét pedig az indiai filozófia mozgatta meg. Különös találkozásnak lehetünk tehát részesei, egy rendkívüli művésszel és két lángelme remekműveivel.

Műsor:
D. Scarlatti:d-moll szonáta, K. 213
Cage:Szonáták és interlúdiumok – 14. szonáta
D. Scarlatti:d-moll szonáta, K. 141
Cage:Szonáták és interlúdiumok – 13. szonáta
D. Scarlatti:E-dúr szonáta, K. 531
Cage:Szonáták és interlúdiumok – 11. szonáta
D. Scarlatti:b-moll szonáta, K. 27
Cage:Szonáták és interlúdiumok – 1. szonáta
D. Scarlatti:b-moll szonáta, K. 87
Cage:Szonáták és interlúdiumok – 12. szonáta
D. Scarlatti:a-moll szonáta, K. 175
Cage:Szonáták és interlúdiumok – 16. szonáta
D. Scarlatti:E-dúr szonáta, K. 380
Cage:Szonáták és interlúdiumok – 5. szonáta
D. Scarlatti:D-dúr szonáta, K. 492

//

A single instrument is sufficient for most solo recitals. However, the Israeli pianist famed for surprising audiences with his original programme compilations requires two, and what is more, one of them not only has to be tuned but ‘prepped’, something that often takes three or so hours. Pieces in the John Cage series demand a piano in which the composer has defined most precisely what size screws, rubber items or other objects have to be inserted between which strings, and exactly where. The counterpointing of Italian Baroque and 1940s New York avant-garde is truly a concept of genius, so much so that we are left wondering: how is it that nobody else thought of this? Both composers use roughly the same two-part form for their framework, but naturally the content derives from different sources. Domenico Scarlatti, who, by the way, was considered at least as daring an innovator in the first half of the 18th century as his colleague living 200 years later, wrote the (to use his word) “exercises” for the Portuguese princess who became a Spanish queen, while Cage’s imagination was sparked by Indian philosophy. In other words, this is an opportunity to witness an extraordinary meeting: a brilliant artist and two masterpieces by two geniuses.

Repertoire:

D. Scarlatti:Sonata in D minor, K. 213
Cage:Sonatas and Interludes – Sonata No. 14
D. Scarlatti:Sonata in D minor, K. 141
Cage:Sonatas and Interludes – Sonata No. 13
D. Scarlatti:Sonata in E major, K. 531
Cage:Sonatas and Interludes – Sonata No. 11
D. Scarlatti:Sonata in B minor, K. 27
Cage:Sonatas and Interludes – Sonata No. 1
D. Scarlatti:Sonata in B minor, K. 87
Cage:Sonatas and Interludes – Sonata No. 12
D. Scarlatti:Sonata in A minor, K. 175
Cage:Sonatas and Interludes – Sonata No. 16
D. Scarlatti:Sonata is E major, K. 380
Cage:Sonatas and Interludes – Sonata No. 5
D. Scarlatti:Sonata in D major, K. 492

Tovább az esemény oldalára »