“2B Galéria” kategória bejegyzései

  • 19:00
    // SCROLL DOWN FOR ENGLISH // Az Enyészpontok 2.0 a kortárs képzőművészet által kevéssé feldolgozott és reflektált, 1945–1948 közötti időszak történéseit járja körül. Ebben a történelmileg meghatározó három évben több olyan zsidókat érintő pogrom, vérvád és lincselés történt Magyarország-szerte, amelyeknek legfeljebb a történelmi kutatásokban vannak nyomai, de a legutóbbi időkig nem kerültek be a köztudatba. A fókuszban most nem a fővárosi, hanem a vidéken történt események feldolgozása áll. A nyilvánosság előtt kevés szó esett eddig arról, hogy a második világháború alatt a fővárosinál jóval zártabb vidéki helyszínekről a közösség passzív, rosszabb esetben pedig aktív közreműködésével munka- és haláltáborokba elhurcolt zsidók közül a túlélők hogyan próbáltak és tudtak visszailleszkedni a régi környezetükbe. IDŐPONT: 2017. OKTÓBER 4., 19:00 HELYSZÍN: 2B GALÉRIA, 1092 BUDAPEST, RÁDAY UTCA 47 PROGRAM 19:00- 19:20 KÖSZÖNTŐK Don Tamás, az Enyészpontok 2.0 projekt kurátora Félix Anikó, a...
  • 17:00
    RÖVIDFILMEK és ZENÉK Kókai Zsófia válogatásában négy részben 17:00 Vácz Péter - Parabola /Satellite dish, 2013 Hermán Árpád - Büdöske, 2007 Chintis Lundgren - Life with Herman H. Rott, 2015 Kis Hajni, Gyuricza Mátyás - Még szebbek/Beauties, 2014 17:30 Vácz Péter - Patakiskola/Streamschool, 2011 Váradi Dóra - Ügyeskedők, 2016 Vácz Péter - Little ‘P’, 2014 Vácz Péter - Nyúl és a szarvas/Rabbit and deer, 2013 18:10 SárkányVivien - Vízköpő/’Gargoyle’, 2014 Hermán Árpád - Ól/Sty, 2015 Antal István - Approach, 2016 Agg Lili - Remettre en form, 2016 18:40 Bokor Péter, Kókai Csilla, Kókai Zsófia, Ofner Gergő - Franck Vigroux : Icône, 2016 Nimova Projeckt - DJ Overdose - Path To Wrath, 2016 Barta Bence - Noahstas: Postsofa, 2017 Ofner Gergő - Gosheven - Whisper Of The Valley Breeze, 2017 Hannah Swanwick, Tom Quinton, Vivien Sárkány -Madame Chopstick, 2015 A Ráday Korzóról bővebben: radaykorzo.hu Az esemény képe Chintis Lundgren: Life with Herman H. Rott c. filmjéből van. #radaykorzo
  • 14:00
    6-12 éveseket várunk a 2B Galériába szeptember 23-án, szombaton 14 órára. Tárlatvezetéssel kezdjük a foglalkozást, majd instant fényképeket (polaroid, digitális nyomat, print) fogunk készíteni csoportokban. Kitaláljuk mit küldenénk az űrbe, ha a Vvoyager a mi üzenetünket is továbbítaná. Emellett CD lemezekbe hidegtű rajzokat karcolunk, amit a helyszínen le is nyomtatunk. A foglalkozás a 2B Galéria Escape from Noise kiállításához kapcsolódik. #radaykorzo
  • 19:00
    ESCAPE FROM NOISE /Kognitív térképzés a Voyager-program 40. évfordulójával egy időben/ 2017. SZEPTEMBER 14 - OKTÓBER 1. KEZDÉS: 2017. 09.14 19:00 Simultan 2 / live act / Kophelyi Dániel és Kovács Máté _ _:...__ - _ _ _ _ _ A: ‘Without conversation, there is nothing (no thing).’ B: ‘Doesn’t that imply, “In the beginning, was the conversation” ?’ 1977-ben, a Voyager-program keretében, a NASA két személyzet nélküli űreszközt küldött a világűrbe, a Naprendszer külső bolygóinak tanulmányozása céljából. Az Űrközpont közleménye szerint, a szondák, 40 év elteltével, még mindig működő felszereléssel, sodródnak a Naprendszer pereme felé, sőt a Voyager-1 már átlépte a csillagközi tér határát is. Amennyiben ez valóban így van, a két eszköz a valaha volt legmesszebbre jutott ember alkotta tárgyak az univerzumban. A kutatási program egy különleges aspektusa, hogy már indulásakor sem csak és kizárólag a szakterület képviselőinek érdeklődését vívta ki. Hétköznapi emberek ezrei váltak érintetté a...
  • 18:00
    Iman Tajik és Jonas Jessen Hansen zászlója a Common Jam / Anarchista Konyha kiállítás idején lesz kifüggesztve a 2B Galériában. Who is? Project is an ongoing art project which aims to tackle issues around immigration systems and globalisation. Founded by Iman Tajik and Jonas Jessen Hansen, Who is? Project has been created as a space for open conversation surrounding the current European migrant crisis. Symbolised by a white flag embellished with the words “Who are they? Who are we?”, the profound display of artworks will speak about the invisible borders that the human race have managed to create throughout history. After the EU referendum and the US election, the flags will act as a catalyst to discuss global division and the “growing fear of the stranger”. Iman and Jonas stand as two artists who have continuously worked on global issues. Alongside Who is? Project, they have together created the exhibition 'Who is?'. The exhibition took place at the Civic Room in Glasgow as part...
  • 18:00
    Hermann Ildi: Hiányzó történetek A kiállítást megnyitja: Tóth Krisztina, író A kiállítás kurátora: Somogyi Zsófia, művészettörténész a kiállítás nyitva: augusztus 6-ig Ismerni a történetünket – alapvető szükségletünk. Kell körénk-mögénk a kontextus, amibe beilleszkedünk, aminek részei vagyunk. Hermann Ildi New Yorkban élő magyar zsidókat keresett fel otthonaikban, hogy meghallgassa, lejegyezze sorsukat és fotókat készítsen róluk. A több szempontból hiánypótló anyag alapötlete a fotós saját, elvesztett lehetőségéből született. Holokauszt-túlélő nagymamájának a meg-nem-kérdezett története adták a lökést, hogy másokét olvashatóvá, láthatóvá tegye. A jól szituált, látványosan jól-lévő, néhol egészen hasonló enteriőrt kedvelő portréalanyok talán így még nem mesélték el senkinek az életüket. A közössé tehető tudásanyagból, a hazai holokauszt-történetek közül pedig az övék még biztosan hiányzott. A vészkorszakról sokat tudunk, néha talán úgy érezzük, túl sokat is, annyi szörnyűség...
  • 19:00
    A 3. Művészi zarándokút során Marinka Limat 2017-ben Kasselból Athénba gyalogol: performansza fizikai kapcsolatot teremt a Documenta14 ikerhelyszínei között. Marinka Limat 2017. június 15-én, csütörtökön 19 órától a 2B Galériában tart az útjáról bemutatót, amelyre sok szeretettel várjuk. A 3. Művészi zarándokút a leghosszabb és legambiciózusabb projekt, amelyet Marinka Limat a mai napig művészi karrierjében vállalt. 163 nap alatt 9 országban 2500 kilométert tesz meg. A kiindulópont Kassel, a Documenta művészeti kiállítás otthona, a célállomás pedig Athén, a nyugati kultúra bölcsője. A Documenta14 - amely 2017-ben első alkalommal két helyszínen zajlik - teljes időtartama alatt, Marinka Limat úton lesz a két város között, és lépteivel kapcsolja őket össze. Az út Kelet-Európán és a Balkánon át, az egyik érdekes művészeti helyszíntől a másikig vezet. A svájci művész ezen az estén a 2B Galériában pihen meg. Marinka Limat svájci művész projektjének középpontjában a találkozások állnak,...
  • 16:00
    „Terrorveszély! – pánikolt MULUNGU. Ám hirtelen eszébe jutott egy mentöötlet.” Ha kíváncsi vagy, hogy mi volt MULUNGU mentőötlete, gyere el az UND legújabb számának bemutatójára a 2B Galériába, 2017. június 10-én délután 4 órára. Ha marad rá időnk, a te lelkedet is meg fogjuk menteni. MULUNGU geriet in Panik: „Terrorgefahr!” Doch plötzlich fiel ihm eine rettende Idee ein.” Möchtest du wissen, worin MULUNGUs rettende Idee bestand? Dannn komm doch zur Präsentation der neuen Ausgabe von UND in der Galerie 2B, am 10. Juni 2017, um 18 Uhr. Wenn es sich ausgeht, werden wir auch deine Seele retten.
  • 18:00
    HANGINSTALLÁCIÓK nyitókoncert: 2B Galéria, 2017. május 17. szerda, 18 óra Alig észrevehető zaj-hátteret készíteni szokatlan hangokból — ez volt a Pázmány Péter Katolikus Egyetem bölcsészkarán két, e félévi, Bali János vezette speciálkollégiumán a hallgatók feladata. Az elkészült munkák a 2B Galéria Had gadja kiállításán valamint a PPKE Bölcsészeti és Társadalomtudományi Karának és a Hittudományi Karának épületében a közlekedő terekben kerülnek bemutatásra. Halk jelek a művészet határán: zavarnak / ellenpontoznak / aláfestenek / jobb kedvre derítenek / észrevétlenek maradnak.
  • 18:30
    Hogyan lesz tananyag Koreában a Talmud? Fitz Zsuzsa - Bálint Ház és Zeitler Ádám - Milestone Intézet előadása Arra a kérdésre, hogy mi a Talmud, a programsorozaton eddig megfordult huszonnégy előadó legalább huszonöt féle választ adott az elmúlt években. Ez azért lehetséges, mert a „könyv”, amire a zsidó hagyomány a mai napig referenciapontként tekint, az élet különböző területeire reagáló többszáz év szóbeli állásfoglalásainak kivonata. Ahhoz, hogy megértsük, hogyan kerül ez a körülbelül 800 évet felölelő időszakból származó vitagyűjtemény Dél-Koreába, időutazunk. Előadóink elkalauzolnak bennünket azokba az időkbe, amikor a zsidó közösségben az oktatás megszervezésére került a sora. Milyen szempontokon volt a hangsúly és milyen problémákba ütköztek őseink? Nem gondolnánk, hogy a felvilágosodás kezdetén, amikor a modern oktatás alapjainak a lefektetése is elkezdődött, hasonló kérdések merültek fel: vitaközpontú, egyénre szabott tempó vagy frontális oktatás…? Ezekre a kérdésekre...
  • 18:00
    A GÖDÖLYE MESÉJE / HAD GADJA résztvevők: Böröcz András, Rácmolnár Sándor, Roskó Gábor, Szabó Eszter Ágnes – Ilauszky Tamás, Szemző Zsófia, Tillmann Hanna, Wechter Ákos A pészachi széder alapja a Tóra négyszer megismétlődő felszólítása: „És add tudtára a te fiadnak azon a napon, mondván: Ez a miatt van, a mit az Úr cselekedett velem, mikor kijövék Egyiptomból” (Mózes II. 13:8). Az ünnepség középpontja és hőse a gyermek. A széder vacsora szertartásába több olyan részt is beleszerkesztettek az évezredek során, amelyek a gyermekeket szólítják meg, ezek egyike A gödölye meséje. Az arameus-héber szövegű ősi történetet a XII. – XV. században német népdalok hatására költötték újra, és a Haggada záró szakaszába illesztették a kodifikátorok. A láncmesében a kecskegidát megeszi a macska, a macskát megeszi a kutya, a kutyát agyonveri a bot, a botot elégeti a tűz, a tüzet eloltja a víz, a vizet megissza a bika, a bikát levágja a mészáros, a mészárost levágja a Halál Angyala, a Halál Angyalát...
  • 18:00
    A sakk párbeszéd. Egymás lépéseire reagálva saját helyzetüket értelmezik újra a játékosok lépésről lépésre. Ezt az utat követtük a Moholy - Nagy Művészeti Egyetem hallgatóival egy kurzus keretében, és gondolkodtunk közösen a sakkból kiindulva képzőművészeti munkákban. Ennek a gondolkodási folyamatnak a látható végeredménye ez a bemutató kiállítás. Szira Henrietta DLA
  • 18:00
    „Jelképek erdején át…” Féner Tamás kiállítása Ezzel a Charles Baudelaire versrészlettel jellemezhető leginkább Féner Tamás bemutatásra kerülő munkáinak lényege, amely egyben kiállításának címe is. Megszoktuk, hogy fotóin, megannyi történetet, sorsot, jelenséget jár körül. Professzionális felkészültség, a témák maximális ismerete, elmélyült odafigyelés és empátia jellemzi sorozatait. Most is, látszólag szekvenciákban gondolkodik, de témaválasztása leszűkül, a forma, a ritmus, a konstrukció veszi át a prímet. Ezek a feszesen megfogalmazott „csendélet-történetek” a geometriára, a belső feszültségre alapoznak. Visszaköszönnek ugyan eddigi érdeklődésének tárgyai is, a zsidó kultúra néhány rekvizituma, mint az imasál, vagy a macesz, igaz, magasan elemelve, új kontextusba helyezve őket. A kiállítás a nagy elődökre is utal, a hal-fej csendélet Moholy-Nagy László előtt tiszteleg, de megjelenik Pécsi József előképe is. A tárlat öt témában járja körül Féner Tamás, erre a kiállításra készült...
  • 19:00
    Február 26-án este 7 órakor Szász Lilla A mi házunk című kiállításához kapcsolódva levetítjük az Ernelláék Farkasáknál című filmet a 2B Galériában. A filmet angol felirattal vetítjük. Részvételi díj: 1500 Ft. A férőhelyek száma limitált, maximum 30 fő, siessenek! Helyfoglalás érkezési sorrendben. A vetítés után a film alkotóival beszélgetünk. ///////// Ernelláék Farkaséknál magyar filmdráma, 81 perc, 2016 Eszter nővére, Ernella családjával egy év után hazatér Skóciából, és Eszterék kénytelenek őket befogadni. A kényszerű együttlét szembesíti a családtagokat egymással, felszínre hozva a két család között feszülő ellentéteket. A film az egymástól eltávolodott rokonok újra találkozása által felszínre törő konfliktusok sorát mutatja meg. Hajdu Szabolcs új filmje szarkasztikus humorú, finom rajzolatú portré a mai Magyarország hétköznapjairól. Szereplők: Ernella - Tankó Erika Eszter - Török-Illyés Orsolya Farkas - Hajdu Szabolcs Albert - Szabó Domokos Laura - Hajdu Lujza Brúnó...
  • 18:00
    SZÁSZ LILLA: A MI HÁZUNK Megnyitó: 2017. február 10., 18 óra Kurátor: Gadó Flóra A kiállítás március 10-ig látogatható. Szász Lilla 2009 óta dolgozik szisztematikusan a kiállításon bemutatásra kerülő, A mi házunk című anyagon. A rendkívül személyes sorozatban fotókon, videókon és a családi archívum darabjain keresztül tematizálódik a művész kapcsolata nagyszüleivel és apjával, az elvesztésükből fakadó fájdalom és a továbblépésre való kísérlet. A kiállítás központi motívuma a nagyszülői ház, amelyhez a különböző generációk teljesen máshogy kötődtek: míg Szász Lilla számára ez a hely az otthont jelentette, addig a művész apjának nem volt más, mint egy ház, amit 14 éves korában elhagyott és ahova sosem tért vissza. A személyes síkon túl a sorozat – az apa alakján keresztül – arról is szól, hogy mit jelenthetett Magyarországon a 20. század második felében ambíciókkal telve kiszakadni a falusi létből, valódi karriert befutni és ez hogyan befolyásolta a családon belüli viszonyokat. A...
  • 18:00
    CHIM’S Children of War In the Spring of 1948, UNICEF commissioned Chim as a ‘special consultant’ to photograph the condition of European children who had survived World War II, and to show UNICEF in as it provided 13 million children with bare necessities such as powdered milk, soup and shoes, as well as vaccinations against tuberculosis and other diseases. The UNICEF assignment soon became a labor of love as Chim traveled to five countries (Austria, Greece, Hungary, Italy and Poland). The abandoned children had spent their first years in underground shelters, bombes streets, ghettos, refugee trains and concentration camps. The proposed exhibition will assemble forty-five to fifty 11x14’’ specially printed images, some of them never seen before, of the work Chim did in Hungary and in Poland, with three quarters of the show dedicated to Hungary. He photographed children as young as four or five years old, and as old as seventeen, in a variety of settings: hospitals and orphanages,...
  • 17:30
    HATIKVA (2014) a 2014-es Holokauszt Emlékév alkalmából a művész együttműködés szándékával keresett meg 23 magyar rádióállomást. Azt kérte a főszerkesztőktől, hogy egy meghatározott nap bizonyos időpontjában egyszerre sugározzák a Hatikva különleges felvételét. Levelében a következőket írta: „(…) a Holokauszt Emlékév 2014 megemlékezéseit (...) viták, polémiák kísérték, amelyekből az derült ki, hogy Magyarország állampolgárai közös nyelvük, kultúrájuk és mindennapi közös gondjaik ellenére nem osztoznak egy közös emlékezeti múlton. Magyarország polgárai nem alkotnak emlékezetközösséget. (…) Tervezett művem erre a helyzetre kíván reflektálni és egy olyan láthatatlan emlékmű létrehozására tesz kísérletet, amely ha csak pár percig is, de esélyt nyújt az élő, közös emlékezés pillanatainak megélésére. (…) Az együttműködés reményében tehát arra kérném Önöket, hogy az 1945-ben, a Bergen-belseni koncentrációs tábor felszabadulását követő ötödik napon tartott zsidó istentisztelet alkalmával a...
  • 18:00
    A BŰN TARTÓSÍTÁSA (2016.07.25.- 08.10.) Fajgerné Dudás Andrea, Szabó Eszter Ágnes, Szilágyi Csilla kiállítása, közreműködik és a kapcsolódó funzint szerkesztette Syporca Wandhal. megnyitó: 2016. július 25., hétfő 18 óra megnyitja: Szalipszki Judit A négy művésznő és kísérőik nyaranta az utak mentén, köztereken, a senki földjén álló almafákról szüretelnek. A fák sokszor magasak, nehéz az almákat elérni. Évának sem lehetett könnyű leszedni a tudásfájáról a gyümölcsöt, mégis megtette. Ez volt az első önálló gondolata, tudatos cselekedete. A bűnt örök büntetés követi, hiszen Isten azt mondja Évának: „Felette igen megsokasítom viselősséged fájdalmait, fájdalommal szülsz magzatokat; és epekedel a te férjed után, ő pedig uralkodik te rajtad” (Mózes I. könyve 3. fejezet) Talán itt kezdődött minden, a férfiak uralma a nők felett, lehet, hogy jobb lett volna ott hagyni a gyümölcsöt a fán? A bűnbeesés az út szélén leszakított almákkal újra és újra átélhető, a bűn édes ízét a belőlük főzött...
  • 18:00
    Kósa Gergely kiállítása Megnyitja Perneczky Géza A kiállítás és a vonatkozó kutatási háttéranyag egy pesti bérház, az egykori csillagos ház történetét járja körül. A művész nagyszülei 1956 után költöztek a Bulcsú utca 21/a egyik saroklakásába társbérlőként, bérleményüket megosztva az államosítás következményeként megfosztott eredeti háztulajdonossal, Glasner Piroskával. A művész ide született 1990-ben és azóta is itt él a családjával. Azok a vizuális reflexiók, melyek kiállított munkáit meghatározták, elválaszthatatlanok a lakótársaival folytatott beszélgetéseitől és a házra vonatkozó iratok, történelmi dokumentumok megismerésétől. A zsidó és keresztény lakók történeteinek megismerése és dokumen-tálása közben vált számára a gang szociális szerepe mind fontosabb inspiráló erővé, ennek hatására tárta fel a részben még felkutatható lakóközösség „gang világát”. Gyűjtési munkájának táranyagát számos szépirodalmi mű passzusa egészíti ki miközben ezeket rendszerezte és a ház történetéhez...