Pajor Tamás Unplugged


Pajor Tamás a 80-as évek budapesti underground-alternatív művészeti életének legendás, meghatározó alakja volt. Neurotic nevű zenekara az egyik első magyar punk együttes volt még gimnazista korában, majd huszonévesen teljesen egyedi, “posztpunk-pszeudo” utakra tért. A sex and drugs and rock’n’roll eszméinek legszélsőségesebb hirdetőiként élték is mindazt, amit képviseltek. Ők honosították meg Magyarországon a rap műfaját először, de Pajor Tamás szövegei, szellemi színvonaluk miatt, egyúttal a magyar irodalmi élet és magas kultúra részévé is váltak, számos sora országosan szállóigévé, közmondássá vált, azóta befutott fiatal költők, slammerek, mint példaképüket emlegetik őt. Akkori dalai bekerültek az origo.hu válogatásában, a 80-as évek, a hvg.hu toplistáján pedig minden idők legjobb magyar szerzeményei közé. Sokak szerint a mai alternatív zenei szcéna jelentős része az ő köpenyéből bújt elő. Bár az együttes tagjai – már akik még életben vannak – mára az ötvenes éveikbe léptek, a zenekar még a mai tinédzserek körében is kultikusnak számít.

Pajor Tamás tevékenysége szintén útnyitó a holokauszt témájának a könnyűzenébe való adoptálásában. Ennek legismertebb produktuma, az egyfajta “holokauszt-himnusszá” váló Rosenberg Dani című alkotás, melyet a szerző közösen adott elő Bódi László Cipővel, Bródy Jánossal, Demjén Ferenccel, Koncz Zsuzsával és Somló Tamással. A dalhoz Koltai Lajos készített klipet, Kertész Imre Sorstalanság című regényének filmváltozatából. Pajor Tamás művészete semmiképpen nem kommersziális, mainstream pop, hanem a különböző divatokat rendre megelőző, avantgárd, meglepő elemeket ötvöző és kultúrtörténeti hatásában erőteljes műfaj.

Pajor Tamást, mint a deviancia legszélsőségesebb formáinak propagálóját, majd Istenhez fordulását Xantus János Rock térítő című film mutatta be. Megtérését Jézus Krisztushoz, nem mindennapi pályáját, zsidó-keresztény identitását ugyanolyan radikálisan, életre-halálra megélve, mint régen az antikultúra szélsőségeit, mindmáig folytatja költői-szövegírói és előadói pályafutását. Az általa alapított műfajteremtő, első magyar keresztény rockzenekarban, az Amenben is szerzőtársával Szentkirályi Györggyel együtt, több újítással előzte meg a későbbi trendeket. Az Amen, kezdetben Dénes József “Dönci” zenszerző-hangszerelő-gitárvirtuózzal, egyedi hangzású alter és hard rock elemekkel dúsított rhythm and blues zenét játszott. Ezt narrálta Pajor Tamás szerethetően-hamiskás intonációja, elbeszélő éneklése. A következő években egyre nagyobb mértékben elmozdultak a rap, a funky, helyenként az igényes szintipop és a disco irányába.

A dalok szövegvilága a “Nyugatos” pesti kávéházi költészet legjobb hagyományait hozzák be a mai posztmodern rockdalszövegírásba. A gyakran utánozhatatlan szójátékokban testet öltő társadalomkritika éppúgy jellemzi, mint a néhol szívfacsaró lírikus láttatás. Mindezt pedig egy spirituális-apokaliptikus-prófétikus szemléletmód fűzi egybe.