- Ez az esemény elmúlt.
A Müncheni Bach Kórus és a Liszt Ferenc Kamarazenekar
Bach: III. (D-dúr) zenekari szvit, BWV 1068
Händel: Sába királynőjének érkezése
Händel: Dettingeni Te Deum, HWV 283
Ünnepélyesség és szellemi elmélyültség, egyházi és világi zene, slágerek és különlegességek, Bach és Händel – ez mind belefér egy hangversenybe. Négy mű, négy lendület, de ugyanaz az élmény: régi zene nem vén zene. Az ötszáz éves reformáció apropóján a Liszt Ferenc Kamarazenekar és a Müncheni Bach Kórus ad közös koncertet.
Az est első felében Bach, a másodikban Händel előtt tiszteleg a két együttes. S bár egyetlen opera részlete sem csendül fel, mégis úgy érezhetjük, hogy a műfajra oly jellemző komplexitást kapjuk a darabok által. Hiszen Bach olyan magas művészi szintre fejlesztette a passió és a kantáta műfaját, hogy alkotásait nem túlzás koncertszerű operáknak nevezni. Erős vár a mi Istenünk – köszöntik egymást az evangélikusok, s melyik Bach-mű lenne alkalmasabb a reformáció jubileumának megünneplésére, mint a lutheri korált feldolgozó és szebbnél szebb áriákat tartalmazó Ein feste Burg ist unser Gott című kantáta? A koncert első felét a III. zenekari szvit zárja, melynek nem csak Air tételét érdemes sűrűn hallgatni.
Händel egyik utolsó oratóriuma, a Salamon, mely derűs hangvétellel mutatja be a zsidó király udvarát, ugyancsak lehetne opera. Mégis, leghíresebb, önállósult tétele tisztán hangszeres közjáték, Sába királynőjének érkezése. A két oboára és vonóskarra írt sinfonia után egy tulajdonképpeni dicshimnusz, a Dettingeni Te Deum zárja a hangversenyt. A szóló és kórustételeket egyaránt tartalmazó mű II. Györgynek a dettingeni csatában aratott győzelme tiszteletére készült, bemutatóján maga a király is részt vett.